+421 908 409 560

Ako som bez cvičenia schudla 20kg

Ako som bez cvičenia schudla 20kg

Priatelia, moje posledné články boli hlavne o uvedomení sa. Lenže mnohí z vás sa má pýtajú ako to vlastne myslím.

Zmeniť svoje doterajšie návyky, ktoré vám spôsobujú nepríjemné pocity, chce ozajstné uvedomenie. Zmena návykov,  bez toho, aby ste sa trápili, mali pocit obmedzovania a nútili sa ísť cvičiť. Píšem z vlastnej skúsenosti, pretože sama som sa dlhé roky trápila a bola som v bludnom kruhu – priberania, chudnutia. Cvičenie som brala ako nutnosť bez ktorého by som svoje výsledky nedosiahla. Až doslova prebudenie a to, že všetko je v hlave ma presvedčilo o opaku.

Je potrebné pochopiť, že nie sme len fyzické telo, ale sme vedomie (JA) + rozum –ego + fyzické telo. A práve to som pochopila, že moje telo je môj priateľ a chce mi slúžiť najlepšie ako vie a predsa mu nebudem ubližovať tým, že ho vyživím nekvalitnou stravou. Telo je prostriedok ako môžem na tomto svete robiť to čo má baví, byť a ísť kde chcem a robiť čo chcem. Telo a bunky mi dajú signál čo je pre mňa vhodné zjesť a aj aký pohyb mám vykonávať. Každý z nás to má v sebe, stačí len počúvať.

Rozum dobrý sluha, ale zlý pán

Poviete si, veď to by nemalo byť nič ťažké počúvať svoje telo a pocity. Lenže máme tu ešte rozum-ego! A to sú naše programy z detstva, naše presvedčenia a tiež aj zaužívane zvyky, tradície… Riadime sa tým, čo nás naučili a prijali sme to za svoje.

V praxi to vyzerá takto: „Vždy keď som v strese „musím“ si dať čokoládu! „Večer pri telke papám čipsy.“ „Každý deň „musím“ mať niečo sladké.“   „Každý piatok večer vždy popíjam víno a jem pizzu.“ a podobné zvyky…

Mojim zámerom nebolo chudnutie, ale vlastný pocit – cítiť sa lepšie. Po zistení, že mi mäso nerobí dobre (ťažko trávi a tiež aj kvalita nie je boh vie aká dobrá), tak som ho vylúčila z môjho jedálnička a zistila, že sa cítim oveľa lepšie, moje trávenie je odľahčené a ani doteraz mi nejde na chuť. Tak som postupne vedome a bez akéhokoľvek odporu vylúčila ďalšie potraviny z môjho jedálnička… Ak by som mala chuť na mäso, tak si ho pokojne dám – nerobím predsa nič s odporom.

Stravu si vyberám kvalitnú – je to predsa moje telo a chcem ho vyživovať čo najlepšie. Môj jedálniček obsahuje potraviny, ktoré sa nevaria, čiže prevažne čerstvé ovocie a zelenina, trošku orechov, výnimočne raz v týždni si dám cca 2 kúsky (to mi úplne stačí) môjho vlastnoručne upečeného kváskového chleba, ktorý mi oveľa lepšie trávi, ako „chlieb“ z hypermarketu. Kvaskový chlieb si dám s obyčajným maslom alebo syrom napr. Lučina. Táto kombinácia mi nevytvára žiadne nepríjemne pocity v tele. Niekedy, keď nestíham, alebo som na cestách, vo fitku … tak si dám raw tyčinku (majú ich v Lidli) obsahujú len 3 zložky – kakao, datle a kokos alebo ďalšia, ktorá obsahuje len datle a arašidy.

Ťažké tvrdé tréningy som nahradila prechádzkami vonku a kvôli následkom športu (bolesti chrbtice) som zaradila cvičenie na SM systéme, TRX-ku a pridala stabilizačné cviky na posilnenie vnútorných brušných svalov.

Od 14.2 som si dala pôst – 40 dní bez cukru, takže tie raw tyčinky sú fakt super.

A práve to je pre mňa Uvedomenie sa, že sa cítim omnoho lepšie ako predtým, kedy som pochopila, že telo je môj priateľ a chce mi slúžiť najlepšie ako vie. Preto mu vytvorím také podmienky aby mohlo svoju funkciu vykonávať na 100%.

Rozum do toho neťahám, pretože má inú funkciu, ktorú denne využívame a to logiku, vieme počítať, čítať, komunikovať, rozmýšľať, analyzovať …

Praxou som pochopila, že nie je možné ľuďom meniť naraz všetky návyky. Preto začnite postupne.

Stavte na kvalitu!

Neviete sa vzdať čokolády? OK, kúpte si napríklad power čokoládu od Powerlogy.

Je vám ťažko po káve? Čo tak vymeniť nesku s mliekom a cukrom za power coffee s maslom a škoricou prípadne MCT olejom.

„Musíte” mať koláč každý deň ku káve? OK, nahraďte ho zdravšou verziou. Vyskúšajte zdravú verziu nutelly – power nougat, mandľové maslo, kokosový krém, na trhu je už dnes viac kvalitných výrobkov.


Nedokážete sa vzdať pečiva? OK, čo tak vyskúšať domáci kvaskový chlieb?

Nemáte žiaden pohyb, v práci veľa sedíte? OK, nie je nutné, aby ste chodili do fitka a dvíhali činky. Na začiatok si dajte raz denne chôdza aspoň 30 minút alebo ja rada využívam aplikáciu krokomer a denne prejdem aspoň 10-tisíc krokov – to v pohode prejdete aj za 30 minút. Zoberte kamošku, psa, počúvajte mp3 s vašou obľúbenou hudbou, prípadne nejaké audioknihy, spojte to s niečím príjemným. Budete vonku, vyčistíte si hlavu, prídete na iné myšlienky, príde nová inšpirácia a k tomu máte pohyb a budujete si nový lepší návyk.

Nezabudnite, vaše telo je váš priateľ.

S klientmi pracujem komplexne a pri konzultáciách do podrobná prechádzame všetky oblasti života – psychika+ strava+ pohyb. Určíme si cieľ, vymedzíme čas, stanovíme podmienky a postupne meníme návyky. A čo je priorita, neriešime váhu, ale v prvom rade pocit! Chudnutie už je potom ako bonus.

Priatelia, všetko chce čas, tak ako ste si budovali doterajšie návyky, tak isto je treba budovať nové návyky. Uvedomiť si ako sa teraz cítim, vyhovuje mi takáto strava? Mám taký pohyb a vyhovuje mi to? A mám vôbec nejaký pohyb? A čo oblasť psychiky – mám prácu, ktorá ma napĺňa? A čo moje vzťahy s ľuďmi – všetko OK?

Máte bolesti chrbta? Bolesti hlavy? …  práve to sú signály vášho tela – je potrebné sa uvedomiť.

Uvedomenie nie je obmedzovanie.

Prajem vám aby ste si našli vlastný spôsob zmeny návykov a stali sa tak lepším Človekom.

Vaša trénerka Veronika